Skriv ut Legg til bokmerke
Siri Olsdatter Løhre

Siri Olsdatter Løhre[1]

Kvinne 1659 - 1698  (~ 39 år)

Personlig informasjon    |    Notater    |    Kilder    |    Hendelseskart    |    Alle

  • Navn Siri Olsdatter Løhre 
    Fødsel ca. 1659  Løhre, Horg, , Trøndelag, Norge Finn alle personer med hendelser på dette stedet 
    Kjønn Kvinne 
    Død 1698  Løhre, Horg, , Trøndelag, Norge Finn alle personer med hendelser på dette stedet 
    CREA 10 Mai 2017 
    Name Løhre 
    Occupation Bondekone og ron-kjerring 
    Reference Number MH:I1223 
    Person ID I1156  Høves slekt
    Sist endret 24 Apr 2021 

    Far Ole Ingebrigtsen Løhre,   f. 1618   d. Ett 1698, Løhre, Horg, , Trøndelag, Norge Finn alle personer med hendelser på dette stedet (Alder 81 år) 
    Ekteskap
    • RIN: MH:FF1626
    Notater 
    • Referansenummer: MH:F705
    Famile ID F858  Gruppeskjema  |  Familiediagram

    Familie Hans Roaldsen Teigen Løhre,   f. ca. 1652, Teigen i Flå, Melhus, Trøndelag, Norge Finn alle personer med hendelser på dette stedetd. 1719, Løhre, Horg, , Trøndelag, Norge Finn alle personer med hendelser på dette stedet (Alder ~ 67 år) 
    Notater 
    • Referansenummer: MH:F358
    Barn 
     1. Ole Hansen Løhre,   f. 1677, Løhre, Horg, , Trøndelag, Norge Finn alle personer med hendelser på dette stedetd. 1719, Løhre Utstu, Horg, Melhus, Trøndelag, Norge Finn alle personer med hendelser på dette stedet (Alder 42 år)
     2. Ingeborg Hansdatter Løhre,   f. 1679, Løhre, Horg, , Trøndelag, Norge Finn alle personer med hendelser på dette stedetd. 1698, Løhre, Horg, , Trøndelag, Norge Finn alle personer med hendelser på dette stedet (Alder 19 år)
     3. Ingebrigt Hansen Løhre,   f. 1685, Løhre, Horg, , Trøndelag, Norge Finn alle personer med hendelser på dette stedetd. Løhre, Horg, , Trøndelag, Norge Finn alle personer med hendelser på dette stedet
     4. Siri Hansatter Løhre Østlyngen,   f. 1686, Løhre, Horg, , Trøndelag, Norge Finn alle personer med hendelser på dette stedetd. 1756, Østlyngen, Horg, , Trøndelag, Norge Finn alle personer med hendelser på dette stedet (Alder 70 år)
     5. Roald Hansen Løhre,   f. 1687, Løhre, Horg, , Trøndelag, Norge Finn alle personer med hendelser på dette stedetd. 1747, Løhre, Horg, , Trøndelag, Norge Finn alle personer med hendelser på dette stedet (Alder 60 år)
     6. Klara Hansdatter Løhre,   f. 1688, Løhre, Horg, , Trøndelag, Norge Finn alle personer med hendelser på dette stedet
     7. Guru Hansatter Løhre,   f. 1691, Løhre, Horg, , Trøndelag, Norge Finn alle personer med hendelser på dette stedetd. 1707, Løhre, Horg, , Trøndelag, Norge Finn alle personer med hendelser på dette stedet (Alder 16 år)
     8. Olaug Hansdatter Løhre,   f. 1694, Løhre, Horg, , Trøndelag, Norge Finn alle personer med hendelser på dette stedet
     9. Oluf Hansen Løhre,   f. 1697, Løhre, Horg, , Trøndelag, Norge Finn alle personer med hendelser på dette stedetd. 1698, Løhre, Horg, , Trøndelag, Norge Finn alle personer med hendelser på dette stedet (Alder 1 år)
    Famile ID F343  Gruppeskjema  |  Familiediagram
    Sist endret 22 Des 2017 

  • Hendelseskart
    Link til Google MapsFødsel - ca. 1659 - Løhre, Horg, , Trøndelag, Norge Link til Google Earth
    Link til Google MapsDød - 1698 - Løhre, Horg, , Trøndelag, Norge Link til Google Earth
     = Link til Google Earth 

  • Notater 
    • Siri Olsdatter var fra gården Løhre på Flå i Melhus kommune. Det sies at hun hadde spesielle evner og nevnes som «trollkjerring», også kalt ron-kjerring. I boka «Busetnad og folkeliv i Horg» (bind 1, s 218) er det noe usikkerhet om det kan være feil alder som er oppgitt på Siri. De tror Siri er ron-kjerringa som er omtalt i et domsdokument over Finn-Kirsten sommeren og høsten 1674.
      Det skrives at Siris oppgitte alder (39 år) da hun døde i 1698 må være feil. Eller så må hun som er nevnt som farens «Høestrue» være ronkjerringa. Hvis det er riktig, hette også mora Siri som dattera. Uansett om det var mora eller dattera som var ron-kjerring, har en av våre forfedre vært ei slik «klok» dame.
      I skifte på gården Løhre etter Siri Olsdatter 18. oktober 1698 var arvingene: enkemann Hans Roaldsen, sønnene Olle, Ingebrigt og Roald Hanssønner og døtrene Clara, Sigri og Ollu Hansdøtre. Alle barna umyndige. Faren til Siri (Oluff) og enkemann Hans Roaldsen tok 73 daler, 3 ort 12 skilling og barna fikk samme sum til deling.
      I Flå-boka hevdes det at Siri var ron-kjerringa som er omtalt i et domsdokument over Finn-Kirsten Iverdatter sommeren og høsten 1674. Etter tradisjonen var Siri en av elevene til Finn-Kirsten. De to gikk sammen ut over i Samdalen ut i fjellene til Samsjøen og samla røtter og urter til medisinsk bruk. Siri skulle også være ram til å ta «dygda frå ansmans buskap». Hun slo en tretrapp inn i fjøsveggen og så melket hun tappen så det skummet i bøtta. Buskapen hun tok dygda fra melka magermelk det døgnet. Siri fikk fløte i bøtta si.
      Ei ron-kjerring var ei som dreiv med trolldomskunster eller signeri. Kirken motarbeidet slike «kloke damer» og det var straffbart å drive med slik helbredning. Myndighetene stadfestet i 1590 at signeri, dvs helbredende magi, var en religiøs forbrytelse. Ved signeri svek en troen på Vårherre og syndsforlatelsen. Utførelse av trolldom, maleficium, det vil si skadelig magi, var å stå i ledtog med djevelen. For myndigheter og konge på 1600-tallet var skrifttroskap viktig. I 2. Mosebok 22–18 heter det litt avhengig av oversettelse: «En trollkvinne skal du ikke la leve».

      Siste heksebrenning i Trøndelag
      Finn-Kirsten Iversdatter var den siste heksa som ble brent i Trøndelag. Hun ble dømt til bålet etter at hun hadde vedgått at hun hadde all sin visdom fra selve Gammel-Erik som hun hadde svoret seg til. Denne «tilståelsen» kom nok etter hardhendt behandling av fogden på Støren. Han dømte henne først til halshugging for løsgjengeri og for å ha barn utenfor ekteskap. Så meldte fogden at hun hadde fortalt om en pakt med djevelen. Dermed ble det en trolldomssak. Som kvinne, same, ugift, fattig, bostedsløs og «alenemor» for to uektefødte barn brøt hun alle konformiteter. Hun pådro seg allmuens forargelse og myndighetenes djevlefrykt. Finn-Kirsten ble overført til Trondheim, til et kjellerhull i Erkebispegården hvor hun satt fengslet. Det antas at hun under tortur kom med tilståelser etter hvert. Med dem ble lista over navngitte folk som hadde vært med og flydd i fjellet på sopelimer i djevelens følge utvidet. Blant dem bedrestilte bondekoner fra Gauldalen, Verdal og Stjørdalstrakt
      I domsdokumentet over Finn-Kirsten sommeren og høsten 1674 har hun nevnt Siri Løhren som like god som henne selv. Sammen med Gjertru Bordal og Aasze Berchsætter fra Soknedal kom Siri for St. Botolvs lagting i Trondheim 12. januar 1675 sikta for «signerie oc roenlesning», men alle tre ble frikjent fordi det hele bygde på «et udetisk menneskis udsagn». Alle tre hadde tatt til motmæle, eller rettere, deres menn gjorde alt de kunne for å renvaske familien.
      Finn-Kirsten ble brent levende på bålet på den gamle retterplassen på nedre Steinberget i 1674.

      Trolldomsprosessene på 1600-tallet
      I Trondheims len ble 146 personer anklaget for å ha inngått pakt med djevelen og levd etter hans råd og dåd. 32 av disse ble halshugget og/eller brent.
      Selv om kjettere var blitt brent i hjel tidligere ute i Europa, regnes trolldomsprosessene med brenning av trollmenn og hekser på bål som et fenomen som oppsto etter reformasjonen.
      Brenning på bål er en henrettelsesmetode som særlig har vært knyttet til religiøst motiverte henrettelser, både brenning av kjettere og av hekser. Bakgrunnen for dette er oppfatningen om ilden som renselsesmiddel.
      Beregninger viser at det trolig var et par tusen som ble anklaget for trolldom i Norge.
      1600-tallet var en urolig tid med konflikter og høy kriminalitet. Myndighetene svarte med harde straffer og tortur. Fra midten av 1500-tallet vokste befolkningen, og den katolske kirkes ulike hjelpetiltak forsvant med reformasjonen. Det ble kamp om ressursene, og ingen hjalp de syke og fattige. De som ble anklaget for trolldom, var gjerne de fattigste av de fattige som lå lokalsamfunnet til byrde eller som skapte uro i en vanskelig hverdag. Lokal folketro og magi fikk et annet fokus og ble forsterket av den protestantiske demonologien, det vil si læren om djevelens verk. Trolldom ble på sett og vis satt inn i en kristen ramme. Den protestantiske læren hadde et mye mer problematisk forhold til trolldom og magi enn den katolske læren.
      I mange bygder har det fram til i dag vært en tradisjon å brenne bål på St. Hans-kvelden 23. juni med ei dokke eller en figur av tøy og filler på toppen. Tradisjonen sa at dette skulle illudere ei heks på bålet, og tankene går da ganske raskt tilbake til trolldomsprosessene ca. 1550–1750, både i Norge og Europa.

  • Kilder 



Sidene drives av The Next Generation of Genealogy Sitebuilding v. 14.0.5, skrevet av Darrin Lythgoe © 2001-2024.

Redigert av Per Otto Høve.